©2008-2013 arabiasaudyjska.blogspot.com / Umm Latifa in Saudi Kingdom
ALL RIGHTS RESERVED / wszelkie prawa zastrzeżone
Kopiowanie i rozpowszechnianie artykułów, treści opublikowanych oraz zdjęć mego autorstwa bez mej zgody pisemnej zabronione.

Respect copy rights - they are protected.
Copying images, text published on the blog without a written permit from the author is forbidden, as well as removing name of the author and address of the blog from images published underneath. Do not commit cyber crime.


7 sierpnia 2012

tradycyjna ozdobna opaska na głowę

 Robiona ręcznie - zazwyczaj przez Beduinki. Nie łatwo ją dopaść - trzeba szperać na lokalnych bazarach wśród kobiecych kramików. 
Urocze. 







16 komentarzy:

Czarny Kot pisze...

Bardzo ładna ta opaska. Jednak nasuwa mi to pewną myśl. Kobieta w niqabie powinna być "niewidzialna". Tj mężczyzna ją niby widzi, ale nie zwraca na nią uwagi bo obok niego jest kolonia takich czarnych abai i burek spod których widać jakieś sandałki...A tu nagle widzimy opaskę...Czy to rodzaj takiej biżuterii? Bo jeśli niewiasta nosi nawet kolczyki to pod niqabem tego nie widać.
I odnośnie niqabu. Czy jeśli bym wrzuciła na grzbiet biały lub jasnoszary niqab z abayami to ktoś nie zaczął by mnie swatać? Słyszałam, że biały hijab to na Bliskim Wschodzie symbol bycia wdową.

khadijah pisze...

assalamualaikum !
i dont know if you speak english, but i used google translate to read your blog :)

I hope you can visit my blog www.onechinesemuslimah.blogspot.com
i am canadian chinese revert married to Saudi.. i really think your blog is nice masha'Allah!!!! i hope you are having a blessed Ramadan !

xo
Khadijah

Mondeluza pisze...

ładne! widziałam gdzieś coś takiego, ktoś siedział na wielbłądzie, cały okutany. dzis wiem, dzieki twojemu postowi, że to była kobieta :)

Anonimowy pisze...

Baaaardzo ładna;) a można ją nosić poza domem?

Na trzecim zdjęciu tak tajemniczo;)

Gosia.

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

Mojra: W opaskach nie chodzi na codzień tu w Rijadzie. Widywałam w nich dziewczęta i parę starszych Saudyjek - na różnego rodzaju uroczystościach, eventach [miejsce publiczne, w którym dochodziło do wymieszania płci]. Nie wiem, jak jest u Beduinów. Postaram się podpytać, jeśli nie zapomnę :). Oczywiście, opaska może być uznawana za ozdobę [arab. zina], w której muzułmanka nie powinna się jawić przed tymi, którzy nie są jej mahramami.
Odnośnie koloru niqabu - islam nie definuje koloru żałoby, tu nie spotkałam się z użyciem "koloru" na oznaczenie stanu cywilnego ;).

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

@ Salam alaykum Khadija. Ramadan Mubarak to You too. Thank you for your comment. Chinese Canadian married to a Saudi - quite unusual combination ;-).

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

@ Gosia: Odpowiedziałam na Twe pytanie w odpowiedzi na komentarz Mojry ;).

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

@ Joasia: wa alaykum assalam. Próbowałam odpowiedzieć na email, niestety - wracają niedostarczone. Polecam skontaktować się z amabasadą RP w Rijadzie - udzielą precyzyjnych informacji. Info też i na stronie internetowej [telefony kontaktowe]. Komentarzza nie publikuję - rozumiem, że do wiadomości mej jedynie przeznaczony.

Anonimowy pisze...

Witam :) Mam na imie Natalia.
Bardzo interesuję się islamem. Wszystkim co z tym związane. Od kilku lat jestem zaczytana w książkach zarówno o uciemiężeniu tych kobiet, kulturze tej religii jak również w lekkich przyjemnych opowieściach z krajów bliskowschodnich.
Myślałam również o studiach które obierałyby ten właśnie kierunek- Arabistyka czy kulturoznawstwo bliskowschodnie- lecz mój narzeczony pochodzący z małej wioski uważa to za lekko mówiąc głupotę. Dlatego przypuszczam, że będę musiała zostać jedynie przy islamskich ksiażkach będąc zwykłą nauczycielką angielskiego.
Interesuje mnie szereg krajów islamskich (Afganistan, Pakistan, Egipt, Arabia Saudyjska..). W związku ze swoim (nazwę to) "bzikiem" na punkcie tej kultury nawiązałam znajomośc z Saudyjczykiem. Niebywale przystojny chłopak mieszkający w Mekce. Dla mnie strzał w dziesiątkę. Mekka to przecież sam środek muzułmańskiej kultury. Chłopak jest bardzo miły i chętnie odpowiada mi na pytania związane z jego kulturą. Jest to dla mnie tym bardziej ciekawe, że 90% ksiażek przeze mnie przeczytanych napisały uciemiężone kobiety, zmęczone życiem w ich "złotej klatce". Tu natomiast mogę poznać Arabię z punktu widzenia meżczyzny (tolerancyjnego, lecz zakorzenionego w swej Saudyjskiej kulturze).

Przepraszam za tak długi wstęp. Szczególnie, że pisze zupełnie nie na temat.
Zwracam się z pytaniem, dosyć zresztą błahym jak na tak długi wstęp.
Kilka dni temu przesłałam ów chłopakowi filmik zatytułowany na Twoim blogu "Work is worship". Prosząc Go o zdanie oraz o przetłumaczenie słów z jakimi zwraca się Starszy mężczyzna do siedzącej za kasą kobiety. Mój arabski kolega wyraził swoje zdanie. Twierdząc również iż filmik stworzony został w celu przestrzegania religijnych mężczyzn przed tego typu traktowaniem kobiet. Oraz dla pokazania Saudyjskim obywatelom iż praca kobiet nie jest absolutnie niczym złym, wręcz przeciwnie. Nalezy jednak powstrzymać się przed tego typu uwagami w stosunku do kobiet za ladą, szczególnie iz są one stosownie ubrane.

Umm Latifo piszę więc z pytaniem... Czy mój znajomy dobrze to zinterpetował ? Ponieważ ja sama odebrałam ten filmik jako ostrzeżenie "kobiety, zostańcie w domu! Tam jest Wasze miejsce".

Jeszcze raz przepraszam za zbyt długi wstęp, oraz pisanie nie na temat.

Pozdrawiam, Natalia :)

Anonimowy pisze...

strasznie to wygląda i bardzo mi smutno gdy patrzę na te biedne kobiety

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

Miło mi Natalio. Wspaniale mieć pasję i ją poszerzać, iść do przodu - chociażby pod prąd. Nazwanie głupotą chęci poznania jest rzeczą wielce krzywdzącą dla wiedzy. Co do filmu, Natalio, absolutnie interpretacja znajomego mekkańczyka - strzał w dziesiątkę. Ależ oczywiśćie, film ma za zadanie ukazanie - zachowań, które muzułmanom nie przystoją - mężczyzna primo powinien udać się do kasy obsługiwanej przez mężczyznę - a takich pod dostatkiem, w obecności kobiety - spuścić wzrok i co najwyżej dopytać o kwotę faktury.
Pozdrawiam Cię serdecznie, i dziękuję za czas poświęcony na podzielenie się Twą historią.

Anonimowy pisze...

Witam Um Latifa . Przesyłam link do ciekawej informacji nt. planów budowy miasta przeznaczonego dla kobiet z prośbą o rozwinięcie tematu o ile to mozliwe i pozdarwiam. Iwona W. http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/middle-east/saudi-arabia/120811/saudi-arabia-plans-women-only-city

Anonimowy pisze...

A czyjeż to brązowe oczka na fotkach?
Ania I.

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

@ Ania I.: ;-) - pierwsze i trzecie - Latifa; środkowe - naszego ananasa ;).

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

@ Iwona W.: Dziękuję za link - muszę jeszcze pogłębić wiedzę na ten temat.

Anonimowy pisze...

Witam;)
tak poza tematem, chciałam napisać, że będąc w Olsztynie widziałam rodzinkę saudyjską w TESCO;) bez mamy niestety, ale na pewno tata + córka + syn;) dziewczyna była baaaardzo fajnie ubrana ;) chustka na głowie, taka typowo polska - w kwiatki, wzorki, długa bluzka i spodnie.
mam nadzieję, że dobrze się czują u nas w Polsce;)



pozdrawiam,
Gosia.

"Nie wierz w czyjeś zdanie, ani go nie przyjmuj, dopóki nie przekonasz się, że jest w pełni słuszne. Postępując inaczej wyrządzasz sobie krzywdę i daleki będziesz od poznania prawdy. Traktuj ludzi z czystym sercem, bez uprzedzeń, jak ktoś, kto chce zrozumieć i słuchać, by powiększyć swoją wiedzę, i przyjąć jeśli jest słuszna, a odrzucić, jeśli jest błędna". Ibn Hazm