©2008-2013 arabiasaudyjska.blogspot.com / Umm Latifa in Saudi Kingdom
ALL RIGHTS RESERVED / wszelkie prawa zastrzeżone
Kopiowanie i rozpowszechnianie artykułów, treści opublikowanych oraz zdjęć mego autorstwa bez mej zgody pisemnej zabronione.

Respect copy rights - they are protected.
Copying images, text published on the blog without a written permit from the author is forbidden, as well as removing name of the author and address of the blog from images published underneath. Do not commit cyber crime.


15 lipca 2010

saudyjski Otello

Zabójstwa honorowe są niestety nieodłącznym elementem kultur czy epok, w których honor mężczyzny czy rodziny uzależniony jest od prowadzenia się kobiet. Arabia nie jest wyjątkiem i zabójstwa na tle honorowym mają tu miejsce. Trudno jest mi przedstawić rzetelne statystyki na ten temat, albowiem niewiele jest wzmianek o zabójstwach takowych w saudyjskiej prasie, choć generalnie o morderstwach artykułów moc, a przyczyny nie zawsze są znane, zwłaszcza jeśli artykuł napisano zanim ujęto sprawców. Temat tabu.

Co może być przyczynkiem do skazy na honorze rodziny? Oh, błahostki - próba nawiązania znajomości z przedstawicielem płci przeciwnej, rozmowy telefoniczne z takowym, romans -  wszelkie zachowania naruszające surową etykietę relacji damsko-męskich obowiązującą w Arabii. Z wykopanych przypadków - 2009 r. zabójstwo dwóch sióstr Reem (21) i Nouf (19) przez brata za nawiązanie znajomości z mężczyznami; 2008 r. zabójstwo córki przez ojca za pogaduszki z panami przez internet. Panowie za takie "przestępstwa" nie dostali by nawet klapsa w pupę od taty...

Warto zaznaczyć, iż zabójstwa honorowe są zjawiskiem kulturowym i nie mają podstaw w islamie, ba nawet funkcjonujące na całym świecie zabójstwa w afekcie, choć faktycznie w islamie karą przypisaną za zdradę małżeńską jest kara śmierci (za cudzołóstwo osób w stanie wolnym - chłosta) przez kamienowanie (dla osoby zamężnej/żonatej; dzisiaj w Arabii karę śmierci wymierza się przez ścięcie lub strzał w tył głowy - czytaj: CHWILE PRZED EGZEKUCJĄ), aczkolwiek: a) sprawca musi przyznać się do winy dobrowolnie lub muszą o wykroczeniu zaświadczyć czterej wiarygodni świadkowie... Karę orzec może tylko sąd.  Co do samodzielnego wymierzania "kar" przez panów, "czasowa niepoczytalność" może być brana przez sądy pod uwagę... 
Koran zawiera srogie słowa dla takiej eksploatacji kobiecej godności. Jakby przewidując mizoginiczną tendencję społeczeństwa, Koran zabrania spekulacji odnośnie zachowań seksualnych kobiety. Nie można poddawać w wątpliwość charakteru kobiety, bez oficjalnego oskarżenia i szczegółowych, pewnych dowodów (czterech naocznych świadków stosunku) na to, że kobieta swoim zachowaniem narusza publiczny porządek. Jeżeli nie ma takiego dowodu każda osoba zaangażowana w zarzut podlega fizycznej karze za oszczerstwo, (bo nawet jeżeli dana informacja jest prawdą każdy świadek zostanie ukarany za oszczerstwo jeżeli nie ma dalszych trzech świadków, Koran 24:11-17). Tak jak społeczeństwo muszą oni zostawić ją w spokoju, bez względu na rezultat. Gdzie społeczeństwo odmawia utrwalania plotek odpowiadając {„Nie należy wcale do nas, abyśmy o tym mówili}. (Koran 24:16-17) patriarchalna tendencja kładzenia honoru społeczeństwa w kobiecą seksualność traci moc. W wypadku wzmianki o niestosownym zachowaniu kobiety o podłożu seksualnym, koraniczna odpowiedź to: „Odejdź. Zostaw ją samą. Nie uchybiaj jej godności. Honor kobiety nie jest narzędziem lecz jej fundamentalnym prawem.” {źródło Cnota kobiety a honor rodziny w świetle grzechu cudzołóstwa}

11 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Dzięki Um Latifo za artykuł. Trochę smutne, ze takie przypadki mają miejsce.
Ania I.

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

Do anonimowej czytelniczki: komentarz został usunięty ze względu na link w treści propagujący stronę szerzącą stereotypy i nietolerancję. O gwałcie w Arabii w planach. Prosiłabym uprzejmie następnym razem o choćby pseudonim w komentarzu.

Anonimowy pisze...

Witamm. Chcialabym zapytac o kare polegajaca na kamienowaniu.Czy czesto takie kary sa wymierzane? Jak to wyglada w praktyce. Czy taka osobe kamienuje sie na smierc?Przyznam ze jestem tym troche przerazona.Przeciez to jest nieludzkie. Chyba ze zle rozumiem to pojecie. Bede wdzieczna za odpowiedz. Pozdrawiam serdecznie.Magda.

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

Z prasy wiem tylko o tym, iż kary śmierci wymierzane są głównie przez ścięcie lub strzał w tył głowy z pistoletu. Pozdrawiam.

Asia pisze...

Niestety, wyroki ukamienowania dalej sa wykonywana w krajach islamskich: http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80277,8123694,Iranka_skazana_za_cudzolostwo_nie_zostanie_ukamienowana_.html
Artykul opisuje naglosniony przypadek obywatelki Iranu. Ona akurat miala szczescie. Jesli w ogole o sczesciu moze byc tu mowa...
W moim odczuciu ludzie za wiele cech ludzkich przypisuja Bogu, a za wiele cech Boskich - sobie.

Wszystko co staram sie zrozumiec i odnalezc na Twoim blogu staje pod znakiem zapytania, gdy czytam o usankcjonowanym prawnie kamienowaniu ludzi w krajach islamskich.

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

@ Asia: Poważny temat - kwestia koncepcji Boga. I chrześcijaństwo i islam zakładają, że Bóg objawił się przez słowo - stąd mamy Pisma Święte. Albo Boga stworzymy zatem takim, jakim chcemy by był, albo - wierzymy, że jest taki, jak sam objawił...

Kara kamienowania i mnie przeraża, ale zakładam, że służy utrzymaniu określonego porządku rzeczy i to przerażenie ma przeciwdziałać, odstraszać, tak jak w prawie mojżeszowym (Ks. Kapłańska 24). Aby na karę nie zasłużyć, nie należy dopuszczać się czynów określonych mianem przestępstw - zdrada małżeńska jest wg islamu ogromnym wszeteczeństwem, stąd tak surowa kara.
[Koran 17:32] {I nie zbliżajcie się do cudzołóstwa. Zaprawdę, to jest wszeteczeństwo (fahiszah) i zła droga (która wiedzie do Piekła, chyba że Allah przebaczy).}
Oczywiście kwestią wielce sporną jest, za co i komu jest wymierzana, i czy nasze sądy ludzkie, są sprawiedliwie... Prorok nie wymierzał kary tym, którzy sami, dobrowolnie się do niego nie przyznali.
Przekazał Abu Hurajra: Kiedy Wysłannik Allaha (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) był w meczecie, przyszedł do niego mężczyzna i powiedział: „Wysłanniku Allaha, popełniłem cudzołóstwo”. Prorok odwrócił od niego twarz, lecz mężczyzna powtórzył swoje słowa cztery razy. Po tym jak czterokrotnie zaświadczył o swojej winie, Prorok zwrócił się do niego słowami: „Jesteś szalony?”. Mężczyzna odparł: „Nie”. Prorok zapytał: „Czy jesteś żonaty?”. Mężczyzna odrzekł: „Tak”. Wtedy Prorok powiedział: „Zabierzcie go i ukamienujcie”. I jeszcze...
"Islam imposes preventive punishments, which may appear cruel or coarse if viewed superficially or without proper consideration. But Islam does not execute such punishments unless it ascertains that the crime was not justifiable or that the criminal was not acting under any obligation. Islam prescribes that both adulterer and adulteress should be stoned but it does not inflict such punishment unless they are married persons and upon conclusive evidence by four eyewitnesses.

Moreover, the Prophet (peace and blessings be upon him)said: “Avoid the execution of punishments if there is doubt.” If we study the policy adopted by Islam in prescribing punishment, we realize that Islam tries in the first place to purify society from circumstances that may lead to crime. After taking such precaution, Islam prescribes a preventive and just punishment that may be inflicted on persons who have no reasonable justification for their crimes. Where the community is unable to preclude circumstances that may lead to crime or where there is some doubt regarding the crime, the punishment will not be inflicted and the ruler will set the criminal free or he may inflict on him a light punishment (beating or imprisonment) in proportion to his extent of responsibility for the crime.

It is because some non-Muslims have not studied the reality of the Islamic concept of crime and punishment that they consider the punishments prescribed by Islam as barbarous and degrading to human dignity. They wrongly imagine that such punishments—like the European civil punishments—will be inflicted every day. They also fancy that the Islamic society indulges in daily executions of flogging, hand-cutting, and stoning. But the fact is that such deterrent punishments have been executed very rarely."
"The Misunderstood Religion", Muhammad Qutb

Anonimowy pisze...

Wiem, że strona nietolerancyjna, dlatego prosiłam o wyjaśnienie, przepraszam.
Co do podpisu, jedyna opcja, która przeszła mi w komentarzu, to "anonimowy", starość nie radość - nie znam się, ale mogłam się podpisać - fakt:). Czekam w takim razie na wpis o gwałtach.
Agnieszka

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

Pani Agnieszko, właśnie o to chodzi - na końcu napisać jak się mogę zwracać :) Dziękuję i proszę o cierpliwość.

Anonimowy pisze...

Witam!
Chcialabym zadac ,takie moze troszeczke na-pol oderwane od tematu, pytanie.
Pod koniec lat 70-tych lub zaraz na poczatku 80-tych zostala przeprowadzona egzekucja ksiezniczki. Czy o tym sie jeszcze w Arabi rozmawia lub czy jest jakas pamiec o tym wydarzeniu? Wiem,ze egzekucja ta byla przestroga dla wsztskich tych, ktorzy chociazby na chwile pomysleli o cudzolostwie. Wydarznie to wstrzasnelo wowczas zachodnim swiatem, nawet postal o tym film (Death of a Princess).
Pozdrwiam
Le Box

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

Witam. Nic mi na ten temat nie wiadomo. Niedawno całkiem Saudyjskiej księżniczce, która (będąc mężatką) zaszła w ciążę z kochankiem, azylu udzieliła Wielka Brytania. Tamże urodziła nieślubne dziecko.

Anonimowy pisze...

hmm...Ciekawe. To wlasnie byla bardzo dziwna sparawa- ona zostala rozstrzelana, a jemu scieli glowe. Niestety, poniewaz ja rostrzelano w burce, pojawily sie spekulacje, ze moze jednak to nie byla ksiezniczka.
To, co Pani mi odpisala, to moze byc nowa wersja tej histori. (Film warty obejrzenia, dostepny na youtube).
Dziekuje i Pozdrwiam
Le Box

"Nie wierz w czyjeś zdanie, ani go nie przyjmuj, dopóki nie przekonasz się, że jest w pełni słuszne. Postępując inaczej wyrządzasz sobie krzywdę i daleki będziesz od poznania prawdy. Traktuj ludzi z czystym sercem, bez uprzedzeń, jak ktoś, kto chce zrozumieć i słuchać, by powiększyć swoją wiedzę, i przyjąć jeśli jest słuszna, a odrzucić, jeśli jest błędna". Ibn Hazm