©2008-2013 arabiasaudyjska.blogspot.com / Umm Latifa in Saudi Kingdom
ALL RIGHTS RESERVED / wszelkie prawa zastrzeżone
Kopiowanie i rozpowszechnianie artykułów, treści opublikowanych oraz zdjęć mego autorstwa bez mej zgody pisemnej zabronione.

Respect copy rights - they are protected.
Copying images, text published on the blog without a written permit from the author is forbidden, as well as removing name of the author and address of the blog from images published underneath. Do not commit cyber crime.


15 stycznia 2009

chwile przed egzekucją

System prawny Arabii opiera się na szariacie, prawie islamskim, które jest prawem boskim, tzn. objawionym przez Boga w Koranie, i ustanowionym przez Proroka Muhammada w tzw. tradycji, czyli sunnie. Nie wszystkie przepisy prawne obowiązujące w Arabii są jednak szariatem czy znajdują oparcie w sunnie, stąd też nie można stawiać równości między prawem Arabii a prawem islamu. W Arabii mają też miejsce nadużycia prawa, nie tylko ze strony przeciętnych mieszkańców, lecz również ze strony osób, które na jego straży stać powinny, stąd też nie można utożsamiać postępowania Saudyjczyków (czy ogólnie Arabów) wyznających islam z islamem, nie znając zasad islamu. Dzisiaj na temat bardzo kontrowersyjny, czyli kary śmierci która funkcjonuje w Arabii i ma uzasadnienie w szariacie, czyli prawie islamskim. Islam karę śmierci przypisuje min. za: (udowodnione, 4 świadków) cudzołóstwo osób zamężnych (w stanie wolnym - kara chłosty) oraz stosunek płciowy osób tej samej płci (nie za samo bycie homoseksualistą czy lesbijką), sodomię; morderstwo, gwałt (kolejność przypadkowa, nie zawsze za takie przestępstwo wyznacza się w Arabii karę śmierci, ale można ją otrzymać w ostateczności). W Arabii karę śmierci dodatkowo można otrzymać za handel narkotykami (w ostateczności, zależy od ciężaru przewinienia), terroryzm. O karze śmierci trochę już było na blogu w notce: PRAWDA O ARABII - polemika z dziennikarzami. Egzekucje są publiczne i mają miejsce na specjalnie do tego wyznaczonych placach. Nie planuję udania się na taki pokaz, mój mąż nigdy w życiu nie był i nie zamierza, stąd aby opisać jak egzekucja wygląda odwołuję się do artykułu Mahmuda Ahmada, z Arab News, pt. "Chwile przed egzekucją" . Arabia Saudyjska jest "pod obstrzałem" organizacji praw człowieka m.in. za stosowanie kary śmierci.

* * *
Dżeddah, 8 marca 2003
- Po zakończeniu modlitwy piątkowej, policja otacza kordonem ludzi zgromadzonych na wielkim placu obok Meczetu Al-Dżafali w dzielnicy Dżeddy, zwanej Al-Balad. Na środku placu, oznakowanym przez imama, strażnicy więzienni oraz policjanci podtrzymują klęczącego więźnia. Zwrócony jest twarzą ku rodzinie swojej ofiary, która oczekuje na jego śmierć. Może jeszcze prosić ich o przebaczenie. Ci mogą jeszcze mu przebaczyć. Ludzie głośno przypominają skazańcowi o recytacji szahady (zalecana praktyka dla muzułmanina w obliczu śmierci) lub proszą rodzinę ofiary o przebaczenie. Więźnia bada lekarz, zazwyczaj otrzymuje on również środki uspokajające, aby móc zapanować nad strachem. Wśród zgromadzonych, bliscy skazańca płaczą i proszą krewnych ofiary o przebaczenie. Lekarze oraz karetki pogotowia Czerwonego Półksiężyca czekają w pobliżu. Więzień recytuje wersety Koranu, a urzędnik państwowy odczytuje treść oskarżenia oraz werdykt. W międzyczasie, kat dotyka niespodziewanie mieczem karku skazańca, ten spręża się i unosi mimowolnie głowę.... Jednym ciosem kat oddziela głowę od tułowia. Kilka osób mdleje, kat odciągnięty zostaje z podium [...].
Tak to zazwyczaj wygląda, chyba że rodzina ofiary przebaczy skazańcowi w ostatniej chwili... wtedy atmosfera zmienia się diametralnie, wybucha ogólna radość, ludzie chwalą i błogosławią rodzinę.
Reakcje mogą się różnić. Podczas egzekucji trzech mężczyzn skazanych za morderstwo, rodzina ofiary krzyczała ogarnięta histerią z powodu straty ojca. Ludzie wołali do kata: "Śmierć mordercom! Odciąć im głowy! Niech Bóg Cię błogosławi!". W powietrzu dało się odczuć ogromne pokłady gniewu skierowane ku przestępcom; po odcięciu każdej głowy, wznosił się okrzyk: "Allahu Akbar (Bóg jest wielki)". Innym razem, ojciec ofiary uradował zgromadzonych na sekundy przed egzekucją, wkraczając na środek placu i ogłaszając, iż przebacza skazanemu. Wyrok śmierci przez ścięcie mieczem zazwyczaj zarezerwowany jest dla mężczyzn, kobiety mogą wybrać śmierć od kuli (z pistoletu), aczkolwiek w miejscowościach, w których nie ma profesjonalnego kata, mężczyźni również mogą zostać zgładzeni przez strzał z pistoletu. Kiedy egzekucja odbywa się za pomocą miecza, głowa skazanego musi zostać oddzielona całkowicie od tułowia. Zazwyczaj kat czyni to za jednym zamachem, aczkolwiek zdarza się, że musi zamachnąć się drugi lub trzeci raz. Jeśli więzień ma umrzeć od kuli, jedna z nich przebija jego serce a druga kark. Przygotowując skazańca do egzekucji, lekarz zaznacza obszar, który przeszyć muszą kule.
Według danych statystycznych, między 2000 a 2002 rokiem przeprowadzono 43 egzekucje, 33 ze skazanych to Saudyjczycy. Skazano dwie kobiety, Saudyjkę i Indonezyjkę. Wszyscy skazani winni byli morderstw.
Dyrektor Generalny Więziennictwa, Dr Ali Al-Harthi nie zgodził się wyjawić szczegółów dotyczących skazanych oczekujących na egzekucję, w wywiadzie przeprowadzonym przez gazetę Okaz, skąd zaczerpnięto powyższe informacje. “Zwykle pytam: "Jaką korzyść przyniesie opublikowanie takiej historii?", mówi. “Niektóre gazety szukają jedynie sensacji. Oczywiście, macie do tego prawo... ale Królestwo jest atakowane przez organizacje ochrony praw człowieka za stosowanie praw Boga, podczas gdy ignorowane są prawa człowieka na innych polach... Dlatego nie chciałbym teraz poruszać pewnych kwestii...Chciałbym jednak, aby ludzie mieli świadomość, że gniew nie może prowokować zabijania. Nie warto ryzykować życia za jeden moment ślepej furii. Musimy być cierpliwi i nie pozwolić diabłu poprowadzić nas do morderstwa. [...] Mordercę czeka miecz, jak również ból psychologiczny odczuwany przez wzgląd na odebranie życia. Musimy myśleć i pamiętać o słowach Proroka (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim), który powiedział trzy razy: 'Nie popadajcie w gniew'. Karą za handel narkotykami jest również śmierć", dodaje. "Pytam każdego handlarza narkotykami, czy warto narażać życie dla pieniędzy?".

zdjęcie Arab News: Muhammad Saad Al-Beshi, zajmujący się wymierzaniem kary śmierci

8 komentarzy:

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

działają...

Anonimowy pisze...

Nie wiem, czy dobrze zrozumiałam... Czy jeśli np. rodzina zamordowanego w ostatniej chwili przed ścięciem wybaczy zabójcy, to darowana jest mu kara?

zarul pisze...

Ja ośmielę się może nie tyle skomentować sam fakt, istnienia tego rodzaju kary w Arabii, co interesuje mnie kilka szczegółów. Artykuł który zacytowałaś jest świetny! W pełnym znaczeniu tego słowa. Jest jednak małe niedopowiedzenie.
Sytuacja - skazany prosi o wybaczenie, rodzina mu wybacza, tłum wiwatuje i ... co dalej? Skazany wraca do domu? Odsiaduje karę więzienia? Or what?
Następna sprawa. Jak ogłasza się takie "widowisko" ? piszą o tym w gazetach? mówią w telewizji? Ile ludzi na to przychodzi? Faktycznie są to tłumy? Czy to czasem nie jest tak, że tak jak Ty, nikt inny tez nie chce tego oglądać i nikt nie przychodzi na plac prócz rodzin itp. ?
Interesuje mnie też co o samej każe śmierci i sposobu jej wykonania, sądzą sami saudyjczycy? Czy istnieją jej przeciwnicy? Zdarzają się jakieś protesty? Toczy się jakaś dyskusja na ten temat?

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

Tak, darowana jest mordercy kara śmierci. Z tego co wiem, na karę śmierci można oczekiwac kilka lat w więzieniu...Może będzie musiał coś jeszcze odsiedzieć, może zapłacić rodzinie poszkodowanego tzw. "blood money" czyli odszkodowanie za rozlaną krew. To są moje dywagacje, albowiem nie wiem nic więcej na ten temat poza info w artykule. Mąż również.

DO ZARULA: Odnośnie samej kary śmierci za określone w Koranie przestępstwa, nie jest ona kwestionowana. To prawo boskie i niepodważalne. Odnośnie sposobu wymierzania, prostestów na skalę publiczną nie ma... ale to nie oznacza, że nie ma (mogą być) Saudyjczycy, którzy uważają, że np. publicznie nie powinno się, itp. Jak widać zaczynam gdybać, a powinnam pisać o tym, jak jest w rzeczywistości. Na większość Twoich pytań, niestety, nie znamy z mężem odpowiedzi. Postaram się "zasięgnąć języka" jeszcze, ale nie gwarantuje, że się uda. Może też to trochę czasu zająć...

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

Dodam odnosnie prawa odwetu w islamie; fragment ciekawego opracowania:

The Qur'an and Sunnah make it clear that the law of retaliation (or equality) governs us for murder and physical injury, but forgiveness is better as the following verses from the Qur'an show (translation),

[2:178] O you who believe! the law of equality is prescribed to you in cases of murder: the free for the free, the slave for the slave, the woman for the woman. But if any remission is made by the brother of the slain, then prosecution (for the bloodwit) should be made according to usage, and payment should be made to him in a good manner; this is an alleviation from your Lord and a mercy; so whoever exceeds the limit after this he shall have a painful chastisement.

[42:40-43] The recompense for an injury is an injury equal thereto (in degree): but if a person forgives and makes reconciliation, his reward is due from Allah: for (Allah) loves not those who do wrong. But indeed if any do help and defend themselves after a wrong (done) to them, against such there is no cause of blame. The blame is only against those who oppress men and insolently transgress beyond bounds through the land, defying right and justice: for such there will be a grievous penalty. And whoever is patient and forgiving, these most surely are actions due to courage.

The Creator ordained the law of retaliation on us knowing full well that we might question it. In many non-Muslim societies today, there are ongoing debates about the death penalty. In Islam, this discussion is moot: the Creator has decided the matter for us. He has however given us an interesting verse in the Qur'an which advises to consider the matter carefully if we want to understand it (translation follows),

[2:179] And there is life for you in (the law of) retaliation, O people of understanding, that you may guard yourselves.

Most people are also unaware of the stringent conditions which must be met for the law of retaliation to be applicable. The Sunnah is full of examples of the Messenger of Allah showing us when the law's preconditions were fulfilled. For example, a thief is only liable to lose his or her hand if the item stolen exceeds a certain value, and if it is proven that the item was taken from its normal resting place. Stealing food is not punishable by the loss of one's hand, and other items are exempt as well. This is just an example of how gingerly the law is applied in Islam.

EsterEvans pisze...

A ja mam pytanie. Jeśli dajmy na to żona zdradzi męża, ale nie ma 4 światków, a są nie podważalne dowody zdrady (na przykład film video lub ciąża tej kobiety) to też może być ukarana?

UMM LATIFA (in Saudi Kingdom) pisze...

Ciaza moze byc dowodem zdrady malzenskiej, ale tu i maz musi udowodnic ze z zona nie sypial, prawda? Co innego gdy kobieta nie jest mezatka i ciaza nie jest wynikiem gwaltu.
Odnosnie filmu video, moge tylko gdybac, jesli ewidentnie widac na nim dana kobiete i da sie ja absolutnie bez jakichkolwiek problemow czy bledu rozpoznac, mysle ze tak, moze to byc dowod brany pod uwage w tutejszych sadach.

rudzin pisze...

Wcześniej pisałaś tu na blogu, że karę śmierci można dostać za "odprawianie czarów", w tym artykule tej wzmianki brak. Coś się zmieniło w tej kwestii?

"Nie wierz w czyjeś zdanie, ani go nie przyjmuj, dopóki nie przekonasz się, że jest w pełni słuszne. Postępując inaczej wyrządzasz sobie krzywdę i daleki będziesz od poznania prawdy. Traktuj ludzi z czystym sercem, bez uprzedzeń, jak ktoś, kto chce zrozumieć i słuchać, by powiększyć swoją wiedzę, i przyjąć jeśli jest słuszna, a odrzucić, jeśli jest błędna". Ibn Hazm